fredag 19 mars 2010

1 månad

Nu har jag bott i Nantes i en månad och för att fira bjöd David mig på restaurang igår, det blev sushi - åh, så gott! Det längtade jag efter. Därefter en öl på en irländsk bar, mmm beer.

Igår eftermiddag var jag på första mötet med ett privat företag som arbetsförmedlingen betalar för att visa mig hur jag ska skriva en fransk cv, ansökningsbrev och hur en intervju går till. Toppen, det behöver jag! Hade dock ingen aning om hur det skulle bli, var gruppen stor, skulle jag kunna hänga med i allt de sa och framför allt, skulle jag lära mig hur jag skriver ett ansökningsbrev? Bättre upp - det visade sig bara vara jag och en kvinna från detta företag. 7 gånger, dvs en timme varannan vecka, träffas vi för att gå igenom de uppgifter jag fått från henne från gången innan. Vi fick jättebra kontakt. Vilken lyx, bara hon och jag! Under tiden vi pratade om skillnader mellan Sverige och Frankrike fick jag äntligen insikten om, och kunde förklara för henne varför jag inte kan tala om vilket yrke jag söker efter.
För att gå tillbaka i tiden: När jag skrev in mig på arbetsförmedlingen ville de prompt att jag skulle säga vilket yrke jag söker jobb inom, alltså ett specifikt yrke. Oj, jag har ju arbetat inom många branscher och har intressen inom många områden så det var verkligen svårt för mig att tala om. Jag satt länge som ett frågetecken och visste verkligen inte vilket yrke jag skulle sätta dit. Jag sa koordinator, men det finns ju så många olika kategorier av koordinatorer. Eh, jaha. Till slut satte dit försäljningsassistent, vilket jag egentligen är överkvalificerad för, men bara för att ha något yrke som någotsånär passade in på mig. Igår hos CV-tjejen kunde jag äntligen förklara hur det funkar i Sverige så att hon skulle förstå varför det var svårt för mig att bestämma ett yrke. I Sverige är vi så mycket mer öppnare i våra yrkesval. Man avancerar med varje jobb man söker, så har det i alla fall varit för mig. Jag behöver inte ha någon sorts utbildning direkt för att syssla med administration, det lär man sig ju på jobbet. I Frankrike väljer man väldigt tidigt vad man vill arbeta som, t ex försäljningsassistent, sen arbetar man mer eller mindre som det hela livet. Man kan kanske jobba i flera företag, men alltid det yrkesvalet man gjorde när man var 18-20 år. Det är alltså mycket mer inrutat här än i Sverige och det sätter mig lite på pottan när jag ska göra ett cv. Vi kom fram till att jag får göra flera cv helt enkelt, ett cv för alla försäljningsjobb, ett för administrativa yrken, ett för projektorienterade yrken osv. Det blir en del, men i slutändan blir det bäst så. Jag får ju liksom anpassa mig till deras system.

If you can't beat them, join them - eller hur? :)

À la prochaine, som man säger här (= tills nästa gång),
Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar