måndag 25 oktober 2010

Strejk var det här!


Halsband och örhänge-set, design Joid'art




Coquilles St. Jacques - Pilgrimsmusslor



Nu är det över en månad sedan jag skrev i bloggen och har ingen direkt förklaring. Kanske har jag haft fullt upp med jobbsökandet, kanske har jag glömt av det lite, kanske jag inte haft lust helt enkelt.

Jag kanske strejkar jag med: nu vill jag inte mer, jag vill ha ett jobb NU.

Frankrike står still och har gjort i snart tre veckor. Transport som tåg, bussar, tunnelbana och spårvagnar fungerar sparsamt. Ibland är man tvungen att hoppa av spårvagnen på en hållplats man inte hade tänkt för att demonstranter har bestämt sig för att spåret är en utmärkt grillplats. Mitt på spåret brinner alltså en liten eld så man får helt enkelt gå till nästa hållplats och vänta snällt på nästa spårvagn, om det kommer nån vill säga...

Som pricken över i:et har även sophämtarna gått ut i strejk. Det ligger alltså högvis med sopor över hela stan, och det stinker...

Om det stinker utanför har vi endast rosendoft hos oss. Vi trivs väldigt bra ihop jag och David, vi har roligt tillsammans, diskuterar och fjantar oss när vi är på det humöret. Jag fyllde 40 år förra veckan, men tyvärr jobbade David och var borta i princip hela veckan, så vi firade i lördags istället. Jag fick ett mycket fint halsband som jag sett ut själv så det visste jag att jag skulle få. Han överraskade mig ändå genom att dessutom ge mig örhängena som passar till halsbandet - underbart!

Vi gick till en fin fiskrestaurang där vi åt och drack gott. Det roligaste med restaurangen var att menyn som gavs till damen i sällskapet inte hade några priser. Jag njöt i fulla drag!

På söndagen åt vi coquilles de St. Jacques till förrätt, eller pilgrimsmusslor som det heter på svenska. Jag förstår att det är en delikatess för många, men jag är faktiskt inte så imponerad. Det är utan tvekan gott, men inget superspeciellt.

Mumsigare var spättan vi åt till huvudrätt, hihi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar