måndag 5 april 2010

Opp amaryllis!




Jaha, det var den påsken det, 2010. Den har varit fin med sol och visserligen lite regn också, 15 grader med en kall vind. Tja, det kunde varit värre.

I fredags hade vi vänner över på middag: det blev min mammas recept på sojakyckling och basmatiris. Det tyckte de om, speciellt imponerade var de över riset som är kokt på rätt sätt (13 minuter koktid, varken mer eller mindre). Kul! Vi fick bl a en underbart stor bukett blommor; amaryllis kan arrangeras på fler sätt än jularrangemang, se bilden. Sedan blev det spontant bestämt att vi skulle ut och dansa. Sagt och gjort, vi åkte till ett ställe där de spelade bra musik, ganska mycket afrikansk musik lade jag märke till, mycket trummor och så. De blandade bra med 80-tals hit inemellan, lite salsa, och annat. Det blev en lyckad kväll på alla sätt och vis!

I lördags cyklade vi in till stan och sonderade matmarknaden. Åh så härlig! Dit ska vi/jag definitivt handla mat i framtiden: där fanns allt från grönsaker och frukt till fiskebodar och kött och fågel. Mycket trevligt! Sedan stack vi till de två asiatiska butikerna som finns i stan. Jag tycker ju om asiatisk mat så det blev en liter Kikkoman sojasås och lite annat gott. David fick tag på ett par skor (i en annan butik, inte asiatiska butiken :) ). En halvtimme efter hemkomsten haglade det så vi hade tur med vädret!

I lördags fixade jag en lammstek som blev, om jag får skryta lite, fantastiskt god. Och så lätt att laga! Haricots verts till det, ett gott rött vin och lite bröd och ost som avslutning som ni kan se på bilden här.

Resten av helgen har gått i avkopplingens tecken, vi har gått promenader och spelat spel.

Ha det gott,
Tjingeling!
Tina

1 kommentar:

  1. Nu har jag läst din blogg! I alla fall 5, 12 och 19 april. Updated alltså. Kul! Kunde inte sova längre än till 5 så jag tänkte att nu ska jag dyka in i Tinas värld. Du låter lycklig. Det gör mig lycklig! Kan alla läsa min kommentar eller bara du? Kram på dig sis. P

    PS vad ska jag skicka kommentaren som? Jag klickar anonym för jag fattar inget...

    SvaraRadera