onsdag 10 mars 2010

Svårfångad franskkurs

Dagarna går fort här och jag gör både det ena och det andra, men jag hinner kolla en film då och då :)
Hittade ett jobb häromdagen och sökte det, får se om det blir något. Har också träffat Åsa, en tjej jag kom i kontakt med i oktober förra året. Då bodde hon i Nantes, men har nu flyttat till Rennes, en stad nord-väst om Nantes, ca 1.30 tim dit. I vilket fall som helst träffades vi i söndags och snackade, snackade och snackade om allt möjligt som har att göra med Nantes och hur saker och ting funkar. Mycket bra tips fick jag om både arbetsförmedling och språkkurser. Det finns inte många språkkurser för invandrare/utlänningar här om man inte är tysk eller engelsman, då kryllar det av klubbar, föreningar och kurser. Åsa tipsade mig om en skola där man gör ett test först för att se på vilken nivå man hamnar. Ganska tufft att komma in verkar det som och jag kan en hel del redan. I annat fall finns en annan lite mer avslappnad franskkurs där man diskuterar mer lite olika ämnen. Det ordnar sig säkert.
Det känns bara lite överväldigande. Det känns som om jag är tillbaka till 1989 när jag var au-pair flicka i Bryssel och skulle ta reda på just sådana här saker. Det tar emot lite nu med både det ena och det andra. Har ett möte med arbetsförmedlingen på fredag och enligt Åsa är de lika tråkiga som den svenska diton. Man måste pusha för att få hjälp, tjata och gnata. Men jag tror å andra sidan att vi svenskar är ganska bortskämda med att saker och ting flyter på. Sverige är väldigt organiserat och det är en fröjd faktiskt. Den byråkratin vi har är inget jämfört med resten av europa. Nu har jag inte kommit i kontakt med fransk byråkrati på djupet, men har en stark känsla av att det är en djungel och att det krävs en stor machete för att ta sig fram.
Det tar som sagt emot lite att ringa runt till olika skolor, så istället har jag letat hotell till föräldrarna när de kommer i maj - det är mycket roligare :)

Hej hopp för våren!
Tina

3 kommentarer:

  1. Våren! Åh avundsjuk här blåser det snålt och man släpper inte dunjackans skyddande täcke i första taget, Snödropparna har visat sina första blad men det känns långt till vår. LÄNGTAR!!!! /Susanne

    SvaraRadera
  2. Jo, våren är här, men vi har ganska kallt här nu, omkring 3 grader och blåsigt. Solen är ute, men det är som sagt ganska kallt för tillfället. För två veckor sedan var det 10-15 grader varmt - vad hände? :) Kram, Tina

    SvaraRadera
  3. Hej.Hittade du någon Franskkurs i Nantes nångång? Jag ska ner nu till hösten, då min sambo ska ner i 6 månader med sitt universitet och har problem hitta nåt som går på hel eller halvfart. hittade en på Nantes universitet men kan behöva backupplan.

    MVH Jan

    SvaraRadera