torsdag 4 mars 2010

Ost!


Jag har börjat göra mina små upptäckter i mataffären. Idag hittade jag Babybel-ostar, inte bara den röda gjord på komjölk, utan Babybel GETostar - jippii! Finns också Emmentaler Babybel (gula) och en färg/smak till som jag för mitt liv inte kommer ihåg just nu. Hm. I alla fall, jag köpte ett nät getostar à la Babybel :)
Jag letade också efter parmesan (Reggiano, den enda riktiga parmesanosten) och det var minsann svårt. Det vill jag ju ha på min pasta - det vill väl alla?! Men se där tar jag fel, jag befinner mig trots allt på fransk mark och de tillverkar så många goda ostar själva så de vill nog inte befatta sig med italienska diton. Först tänkte jag att, herregud, varje aktningsvärd livsmedelsaffär har väl parmesan i sina hyllor, men sen kom jag ihåg Frankrikes stora rikedom och därmed sin stolthet i sin mat och speciellt i sina ostar, och nästan skämdes för mina egoistiska tankar om vad som smakar gott på min pastatallrik. Sagt och gjort - jag köpte en bit Comté (en mycket god alpost på kossemjölk). När jag kom hem lagade jag till lite spaghetti, hällde på lite olivolja, lite svartpeppar och rev ner en bit av Comtén - åh, vilken smakupplevelse! Mums filibabba!

Jag ska aldrig mer tänka onda tankar om fransk mat.

Bon appétit!

4 kommentarer:

  1. Carrefour borde ha reggiano. De brukar vara riktigt välsorterade:-) Fast nya ost-bekantskaper är aldrig fel.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset Johan! Hittade dock reggiano i vår lokala Super U affär, längst in i ostdisken... :) Tina

    SvaraRadera
  3. Mums! Längtar tills jag får äta vilka ostar jag vill saknar en hel massa. Men om en så 12 veckor så kanske...

    //Liesen

    SvaraRadera