onsdag 31 mars 2010

Fy fan vad jag är bra!

Skrev in mig på en franskkurs i fredags, vilken startade i måndags med upprop och allmän info om skolan och hur det funkar. Igår hade jag min första lektion, men jag är så avancerad i franska att jag kommer att få börja i en annan grupp nästa vecka - fasiken vad kul att få känna sig bäst på något! Det var ett tag sedan. Kursen kostar dessutom ingenting, det bekostas av en organisation för immigration och integration. De som kommer från länder som inte är med i EU, måste gå denna kurs för att få uppehållstillstånd. Det är alltså en FFI-kurs, franska för invandrare :) Det är rätt häftigt när man efter att ha suttit i lektionssalen ett tag, kommer på att en stor del av världen är representerade i rummet: Nigeria, Tjetjenien, Portugal, Thailand, Marocko och Tadjikistan, och så jag från Sverige. På lunch-rasten satt jag och diskuterade med två marockanska kvinnor och en från Algeriet. Det blev en del franska, men ibland snackade de arabiska, som var fascinerande att lyssna på :)
En annan gratis-sak som jag fixade idag är ett busskort som varar i 3 månader - jag kan åka överallt inom Nantes med buss eller tram i 3 månader. Härligt! Det är franska arbetsförmedlingen som bjuder. Det tackar jag för!

Glad Påsk allihopa!
Här är det bara röd dag på måndag så vi jobbar på och går i skola som vanligt imorgon och på långfredag. Det är bara att gilla läget.
Tina

3 kommentarer:

  1. Salut på dig! Tittar in och ser hur du har det. Skönt med kursen, både att vara överkvalificerad = ) och att träffa nya människor. Önskar Glad Påsk och fortsatt lycka till i Nantes//Anna

    SvaraRadera
  2. Hej. Har du något tips vart man ska leta för att hitta franskkurs i Nantes. Hittar bara från Nantes universitet. Tacksam för alla tips och råd du kan ge.
    svara gärna till min mail: jan.karlsson87@hotmail.com

    Tack på förhand. //Jan

    SvaraRadera