tisdag 23 februari 2010

Äntligen i Nantes

Oj, vad tiden går när man har roligt!
Anlände till Nantes i torsdags vid 22-tiden och mötes av David och ett fång rosor. Dagarna sedan dess har gått fort. Skrev in mig i fransk arbetsförmedling i fredags och det gick på 10 minuter. Bara själva inskrivningen. Den 12 mars ska jag träffa en arbetsförmedlare personligen, ge mitt cv etc. Ska bli intressant vad de har att säga. Häromdagen när jag sonderade terrängen i stan, gick jag in på Manpower för att höra lite hur det fungerar och vad jag behöver göra. Jag får vänta snällt på vad arbetsförmedlaren har att säga först; kanske jag måste utbilda mig vidare för att matcha Frankrikes krav på att kunna arbeta som t ex projektledare, administratör, eller receptionist eller annat. Det skiljer tydligen åt från stad till stad inom Frankrike, så att komma från ett annat land blir ännu mer svårdefinierbart... hm. Ja ja, vi får väl se. Annars har jag packat upp nästan alla flyttlådor. Är en del kvar som jag inte vet vart jag ska få plats med, men det ger sig väl :) Fick köpa fler galgar idag. Inser nu hur mycket kläder jag har tagit med mig... tyckte jag slängde en hel del innan jag flyttade... :)
I lördags fick vi gå och köpa fler plastboxar att ha under sängen, och det blir en vända till Ikea på lördag för att skaffa ett cd-ställ till alla mina skivor. I lördags kväll hade vi vänner över på en drink och snacks, och de var jättetrevliga. I söndags blev det mer uppackning och en cykeltur längs Loirefloden.
Just det, det måste jag ju nämna: det är 10-15 grader här och mestadels sol! Tjoho!!!
Har hört om snöovädret ni har, inställda tåg osv. Fy bubblan! Då trivs jag bättre här, där jag kan ha det lugnt och skönt, och lukta på blommorna, sniiiiffff. Nja, inga blommor har slagit ut här än, men det finns en del knoppar på träd och buskar. Några veckor till så.
Är från och med idag gräsänkling: David är på sin säljturne t o m torsdag. Det gör inget, jag upptäcker nya saker hela tiden. Som t ex att gå till doktorn. Det fick jag göra idag. Urinvägsinfektion lyder domen som jag nu har medicin mot. Doktorn ville också att jag skulle ta ett kisseprov på ett laboratorium som ligger på en annan gata, sedan gå till apoteket och hämta ut medicinen. Ja, så kan det gå. Då vet jag hur det funkar till nästa gång!
Har också invigt min nya dramaten - ja, det är tantvarning på det men det skiter jag fullständigt i, det är så praktisk och jag får plats med så mycket när jag ska handla mat. Så det så!

Ha det gott allihopa, och håll ut - våren ÄR på väg!
Tina

1 kommentar:

  1. Tack för telefonsamtalet! Det låter onekligen härligt :D Speciellt dessa dagar då temperaturen har legat på -6 på morgonen *hutterhutter*

    SvaraRadera